Viser innlegg med etiketten Mac. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Mac. Vis alle innlegg

onsdag 27. januar 2010

iPad

Så er det avklart.

Navnet er iPad. Det er en 9,7" skjerm. Ser ut som en forvokst iPhone/iPod Touch. Kjører iPhone OS. 1,7 cm tykk. Litt under 700 gram. 10 timer brukstid, 1 måned (!) standby.

1. generasjon iPad. Tilgjengelig i 3G-versjon om 90 dager. Tilgjengelig uten 3G om 60 dager. Kan kjøre alle iPhone-programmer, enten som 2X (mao. fylle hele vinduet) eller i 1X med svart ramme midt på.


Prisen? The big bad motha (64GB, WiFi+3G) koster $829. Regner man om typiske priser på Apple store vil det komme til omlag 7000 kroner.

Billigste modellen vil ligge på $499 (WiFi, 16 GB), noe som vil si rundt 4000 kroner.

Den har en dock med tastatur. Noe som er ganske så kult.


Men om det blir noe en ha? Litt for tidlig å si. Den har potensiale. Uten at jeg har tatt i den, selvsagt. Men tror nok den kommer til å bli brukanes her i huset i allefall. Tenk deg - en holder på kjøkkenet, på et skap eller en vekk når du skal lage mat. Du kan underholdes med film, musikk eller nyheter, du kan ha oppskriftene du trenger, du kan snakke med mamma i tyskland (dersom den har mulighet for mikrofon, vel å merke) og du kan holde et øye med poden via tråløst web-kamera på barnerommet.


For sært sier du? Det er bare fordi du enda ikke har sett potensialet i dette. Tynn, bra skjerm, kraftig, tråløs. Folkens. Framtiden er her. Og den heter…

iPad.



Link til herlighete? Her, seff'ern

Apples Tablet

Det nærmer seg. Bare time igjen så er det hele i gang.

Dette er det jeg har i tankene. Om noen er interessert i å være med på å utvikle no' sånt, ta kontakt.

Apple Tablet (eller hva den nå enn kommer til å bli kalt) kommer til å revolusjonere lærebokmarkedet.

Hva jeg mener med dette?

Forestill deg en bok om, for eksempel (siden jeg lser dette akkurat nå) genetikk. Masse tekst, masse bilder og grafikk. Ok. Greit nok.

Tablet-versjonen: Tekst. Selvsagt. Men også interaktive bilder. Du kan trekke cellene fra hverandre og se hvordan kromosomene deler seg. Du kan se video eller animasjon av prosesser. Interaktive problemløsninger. Up-to-date informasjon. Linker til forsknings- og nyhetssider relevant til informasjonen i boken. Errata kan bli levert direkte til boken. For ikke å snakke om: du trenger ikke dra på fem bøker á 3 kilo hver når du skal på skolen. Du har én tablet. Og evt. notatbøker om du føler for det.

Du kan også, siden dette er en datamaskin, koble deg til med sensorer osv. når du er på lab'en. Fysikk-kurset blir mer spennende når du kan bruke tablet'ens aks-meter.

Om du kan koble et kamera til tablet'en er den et perfekt live-view verktøy. Stop-motion og special effects preview-verktøy. you name it.

Det er interessant å lese kommentarer om at "det er bare en forvokst iPod Touch/iPhone".

Om du vil det, så hvorfor ikke? Men om du ser potensialet - no limits.

Personlig er jeg veldig spent. Og dette er fremtiden.

Apple fanboy? Jeg? Kanskje. Men som Apple Fanboy ser jeg i det minste muligheter framover. Også for resten av verden.

Nyt presentasjonen. Live dekting på: Ars Technica.


PS

torsdag 10. september 2009

iTunes 9

Apple har sluppet iTunes 9 med endel godsaker. Det hele foregikk i går, under stor fanfare med sjefen sjøl, Steve Jobs, som hovedmann. Enel nye ting, som iTunes LP, hvor de forsøker å bringe tilbake albumene med alle godsakene dette innebærer uten at de er begrenset til et fysisk medium. Tenk bilder, tekst, musikk. Men tenk også video, interaktivitet og "groove".
Er sjøl av den generasjonen som vokste opp med LP-plater og dette er noe jeg har savnet i den moderne digitale tidsalder.

De har også mer snadder til filmer og tv-serier, men her på pottitthaugen Norge varer det vel enda noen år før vi ser noe til det i iTunes.

De slapp også en ny versjon av iPhone OS. 3.1 er nyeste versjonen, men har enda ikke lekt nok med det til å si ja eller nei. Men en god ting er at du nå kan plassere, legge til, slette og flytte apps fra iTunes framfor å måtte knote på iPhonen sjøl.

-- Post On The go from my iPhone.