Viser innlegg med etiketten iPhone. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten iPhone. Vis alle innlegg

tirsdag 23. november 2010

iOS 4.2.1

Så er den her - den lenge etterlengtede oppdateringen til iPad'en. Den som skal gi alle iDuppedittene (som iPod Touch, iPhone og iPad) det samme operativsystemet (OS) og holde det på en felles linje.
For iPad brukere betyr det multitasking som en av de viktigste egenskapene og, for oss nordmenn, de gode norske bokstavene æ, ø og å på samme tastaturet så man ikke trenger å gå inn i undermenyer for å skrive "heidundrende særhøggde grønnsåpe" (eller lignende).
For ikke å snakke om at iPaden ikke prøver å rette på det (ordet det - som den tidligere på død og liv skulle kapitalisere til Det) hele tiden.

En annen ting er enhetlig e-postkasse (med andre ord, du kan se alle epostene i en og samme meny). Greit for oss med mange e-postadresser.

Andre ting? Sikkert en bråte med ting, men jeg oppgraderte i går, så jeg har ikke hatt tid til å leke for mye med den enda.
Mer kommer når den er skikkelig testet ut.
Én ting jeg kan nevne, som setter noen sinn i kok og andre synes er helt greit er at rotasjonslåsknappen har blitt gjort om til en mute-knapp (som på iPhone) og rotasjonslåsknappen nå er en soft-knapp under multitasking-menyen (som du får opp ved å dobbelttrykkr på hjem-knappen) og en swipe til venstre.


- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Christian Krohgs gate,Grünerløkka - Sofienberg,Norway

onsdag 21. april 2010

Tøtsj-skjermer

Jeg merker jeg blir bortskjemt av Apple sine tøtsj-skjermer. På iPhonen trenger du bare berøre skjermen, så er "trykket" registrert.
Da jeg kom til Ski Sykehus for å ta en bilder av lungene (greit å sjekke at alt er vel sånn en gang i blant) måtte jeg trekke kølapp for å registrere meg. Jeg berørte skjermen. Jeg trykket forsiktig. Ingen reaksjon. Hva pokker er det med denne maskinen? tenkte jeg. Funker ikke? Så trykket jeg hardt midt på knappen og et eller annet skjedde, og jeg fikk ut en kølapp med nr. 453 på.
Merkelig at noe så lite som en tøtsj-skjerm skal være så irriterende. Men det gjør jo at en setter pris på Apple sin løsning istedet for den passive skjermen hvor du virkelig må trykke for å få noen reaksjon.

Og det var dett for i dag.

-- Post On The go from my iPhone.

Location:Vardåsveien,Ski,Norway

onsdag 27. januar 2010

iPad

Så er det avklart.

Navnet er iPad. Det er en 9,7" skjerm. Ser ut som en forvokst iPhone/iPod Touch. Kjører iPhone OS. 1,7 cm tykk. Litt under 700 gram. 10 timer brukstid, 1 måned (!) standby.

1. generasjon iPad. Tilgjengelig i 3G-versjon om 90 dager. Tilgjengelig uten 3G om 60 dager. Kan kjøre alle iPhone-programmer, enten som 2X (mao. fylle hele vinduet) eller i 1X med svart ramme midt på.


Prisen? The big bad motha (64GB, WiFi+3G) koster $829. Regner man om typiske priser på Apple store vil det komme til omlag 7000 kroner.

Billigste modellen vil ligge på $499 (WiFi, 16 GB), noe som vil si rundt 4000 kroner.

Den har en dock med tastatur. Noe som er ganske så kult.


Men om det blir noe en ha? Litt for tidlig å si. Den har potensiale. Uten at jeg har tatt i den, selvsagt. Men tror nok den kommer til å bli brukanes her i huset i allefall. Tenk deg - en holder på kjøkkenet, på et skap eller en vekk når du skal lage mat. Du kan underholdes med film, musikk eller nyheter, du kan ha oppskriftene du trenger, du kan snakke med mamma i tyskland (dersom den har mulighet for mikrofon, vel å merke) og du kan holde et øye med poden via tråløst web-kamera på barnerommet.


For sært sier du? Det er bare fordi du enda ikke har sett potensialet i dette. Tynn, bra skjerm, kraftig, tråløs. Folkens. Framtiden er her. Og den heter…

iPad.



Link til herlighete? Her, seff'ern

tirsdag 29. september 2009

iPhone covere/deksler

Enhver iPhoneeier med respekt for seg selv vet at en iPhone ikke bare er der for å bli brukt men også for å bli sett. Så det er kanskje et motsetningsforhold mellom ønsket å bruke telefonen i rein tilstand (visuelt sett) og å beskytte den (heller) dyre telefonen mot omverdenens innebygde ondskap.
For de som har fulgt med litt er det ikke overraskende at økosystemet rundt Apples iPhone er enormt. Det finnes deksler for hver en smak og det kommer nye deksler daglig. Det er fler produsenter av disse dingsene enn du klarer å telle med fingre og tær (mao 20-tallsystemet) og antallet andre dubbeditter som er tilpasset Apples håndholdte produkter er hjernesprengende.

Sjøl har jeg brukt ca. ett deksel på den første telefonen. Dvs. det er ikke helt sant. 1 1/2 er riktigere. Jeg brukte en Invisible Shield fra Zagg (tror jeg det var) samt et lærfuteral fra Belkin. Jeg har et Shield til og jeg går og veier for og imot om jeg skal sette det på den nye telefonen. Fordel: Beskytter mot riper.
Ulempe: Gulner, stygge kanter.
Kjennelse: Kanskje.

Jeg bestilte to covere fra et kinesisk (?) selskap. Min viv og jeg kjøpte to covere til iPod Touch i Japan, som viste seg å være fra det sar selskapet som de to nye coverene er fra; SwitchEasy (www.switcheasy.com).
Jeg kjøpte to til min nye iPhone, t svarte covere. Den ene var en SwitchEasy RebelSerpent. Et skikkelig bra deksel. Godt å holde, ser, for å sitere Ronny i Harry Potter, wicked cool ut. Bare én ulempe - du kan ikke bruke Invisible Shield på telefonen - da blir dekselet for lite.
Som nevnt over, jeg veide for og imot å sette på Invisible Shield, og fant ut at jeg like godt kunne prøve. Angrer litt på det.
Heldigvis kan jeg fortsatt bruke Colors som jeg kjøpte til samme tid. Silikon med en fløyelsmatt overflate. Og en stor, rød home-knapp. Ikke like god å holde som Rebel'en, sansynligvis ikke like sikker og beskyttende, men et ekstremt bra andrevalg. Kommer til å beholde Rebel'en og antar jeg kommer til å ta av Invisible Shield en eller annen dag - da skal Rebel'en på igjen. Med mindre jeg finner et deksel i bambus eller tre. Eller får råd til et deksel i aluminium med utskiftbare linser. Men den tid den tid.

-- Post On The go from my iPhone.

torsdag 3. september 2009

3GS snart tilgjengelig igjen på NetCom

Fikk en melding i dag om at den "nye" iPhone 3GS kommer på lager igjen. Det har bare tatt dem en måned.
Er fortsatt litt i tvil om jeg skal oppgradere - skulle gjerne hatt litt kjappere teelfon med mer plass, men det koster pææng, og som fattig student - er det virkelig verd pengene?


-- Post On The go from my iPhone.

tirsdag 7. juli 2009

Det utlimate iPhone-dekselet

Twitter er en fantastisk ting. Av og til dukker det opp linker som peker deg i de merkeligste retninger. En vet aldri helt hvor en havner - på godt og vondt.
Denne gangen ble jeg ledet til landet med den evige soloppgangen. Og siden jeg tilfeldigvis har en iPhone, venter på den nye verjsonen (3GS) mes spenning og kommer til å trenge en ny cover (eller, vel, for å være helt ærlig, trenger, og trenger…) når jeg oppgraderer min nåværende 3G, er jeg på utkikk etter noe nytt. Og gjett om jeg fant noe som vil gjøre seg godt på verdens beste telefon (imho). Om det er så veldig praktisk er en helt annen ting - denne enheten er laget av aluminium, så jeg er ikke sikker på hvor mye signal som faktisk kommer igjennom - men den ser sykt kul ut. For oss fotograf-nerder har den også utskiftbare linser fra ekstrem vidvinkel (185°) til makro (25 mm cu). Ingen zoom-linser enda. Men så var det dette med framtiden som viser hva som kommer når det kommer.
Kan nok være, når jeg en gang får ¥19.600 (eller omlag 1400 nkr) å brenne av på et deksel til telefonen. Så kommer linser i tillegg (fra ¥1700 til ¥5300, eller 120-370kr, avhenging av linsen).

Quattro SP for iPhone (JP) | Quattro SP for iPhone (E)
Stedet å kjøpe denne herligheten (som vistnok ikke er helt klar for 3GS'en enda) er Factron. Hvorvidt den blir å finne på din lokale Apple Store er vel heller tvilsomt. Og, for å være helt ærlig er jeg ikke sikker på om de vil sende deg en heller.
For de med litt slankere lommebok eller som vil ha noe mindre lommelerkeaktig har de også Quattro for iPhone. Den vil slanke boka di med "bare" ¥17300 (eller 1200 nkr). Den røde er en snasen sak. Og den svarte ville passet bra på Harleyen. For ikke å snakke om den skuddsikre vesten. Litt ekstra beskyttelse skader ingen.

Quattro for iPhone (JP) | Quattro for iPhone (E)
Mer info på Factrons sider. Og - om noen representanter for Factron kan norsk og leser denne bloggen - jeg tar gjerne imot en for å prøve den ut ;-)
Ride on!

Og, bare for å nevne det, de har også covere til andre iPod-modeller.