tirsdag 11. mai 2010

Værda stå'kke te påske

Jeg datt nesten av stolen da jeg leste dette i Aftenpoften i dag tidlig. Jeg mener - hva er i ferd med å skje? Pottitt-Norge anbefaler ikke lenger pottitter som en del av de "5 om dagen?"

Dette kommer bøndene til å klage på. Og kreve kompensasjon for. For ikke å snakke om akevitt-produsentene. Deres unnskyldning om "livets vann" faller nå i fisk. Som også er anbefalt framfor tran. Og det kommer ikke Møllers til å like. Godt de spesifiserer at fisken må være feit. Uansett: enda en grunn til jubel.

Jeg mener, hva er det som skjer? Det anbefales ikke lenger å spise rafinert og prosessert mat? Fantastico. Hent fram hvitløken og nøttene og et med god samvittighet. Det neste blir vel at smør er bedre enn margarin og at sukker endelig bør bannlyses som næringsmiddel (hæ? Ikke før Dovre virkelig begynner å skjelve i grunvollene, er jeg redd). Og så kommer vel en anbefaling om at fett faktisk er sunt, og at flesket rundt livet i hovedsak består av mettet fett.

Les og bli vis i Aftenposten. Og, nei, Aftenposten er ikke Dagbladet. Dagbladet har sikkert også fått med seg dette, men hadde jeg lest om det i Dagbladet hadde jeg bare trukket på skuldrene. For der ville det stått i morgen at poteter der det sunneste du kan ete. Og ved siden ville det stått en reklame for det nye potetgullet fra Maarud, med ekstra mye poteter, anbefalt av mattilsynet og Landsforeningen for hjarte og karsjuke.

Nei, som sagt, værda stå'kke te påske. Det ser ut til at fornuften er i ferd med å krype inn i de statlige korridorer også.