onsdag 20. mai 2009

Nodal Ninja 5

Godtfolk.

Jeg har kjøpt meg et nytt pano-hode. Og før du begynner å tenke koffert, la meg forklare hva jeg snakker om. Den enkleste måten å gjøre det på er selvsagt med et eksempel. Som dette. Og dette. For ikke å snakke om dette.

Måten disse bildene lages på er at man fotograferer en rekke enkeltbilder omkring nodalaksen til kameraet. For å få til dette på en stødig og gjentagbar måte bruker man helst et tripod-hode som har to akser og som gjør at kameraet roterer rundt dette notalpunktet. Poenget med nodalpunktet er å unngå parallax-feil (eller, om du vil på norsk, parallakse-feil).

Jeg kjøpte et hode da vi bodde i Japan, et Nodal Ninja 3. Som var svært bra. Jeg dro det med meg over alt i Kyoto. Du kan se alle de jeg tok (som er verd å vise) her. Det er en lett sak, knappe halvkiloen, og den holder til kameraet jeg har, en KonicaMinolta D7 med en Sigma 15mm fisheye linse.
Tiden går, og Fanotec som lager Nodal Ninja, har kommet ut med en oppdatert versjon, en noe større og kraftigere modell, Nodal Ninja 5. En større versjon med et bedre feste og mulighet for å ta enda større pano-bilder ved å lime sammen bilder tatt med en lengre linse. Og da Nodel Ninja twittet med et tilbud om $100 i rabatt kunne jeg ikke la vær, så nå er jeg en stolt eier (etter litt klabb og babb med feil type tilsendt først) av en NN5. Jeg er i ferd med å sy sammen første forsøk med denne nå, men kommer nok til å måtte justere posisjonen litt.
Regn med at det kommer noen panoer i løpet av de kommende ukene. Har planer om å fotografere noen kafeer jeg tilbringer tid på og som jeg synes det er verd å nevne for andre, Tønsberg Bibliotek og andre steder som kan være av interesse. Om jeg får tillatelse, selvsagt.