mandag 3. januar 2011

Finnair - service not included

Sorry, finner, men flyselskapet deres suger. Kanskje ikke like mye som SAS, men det er ikke langt unna.
Den eneste grunnen til å reise med Finnair er at det tar et par timer kortere tid fra Oslo til Osaka, ganske enkelt fordi de flyr østover fra begynnelsen av. Alle de andre selskapene flyr via London, Frankfurt eller andre europeiske byer, noe som gjør flytiden to-tre timer lenger.
Merk, jeg sa den eneste grunnen. Som tidligere skrevet om saken har de elendig mat, sørvisen er så godt som fraværende, og flyvertene er, vel, finske. Noen japanske, men for det meste finske.
Vi fikk nok en gang føle Finnairs service-iver på denne reisen. Det vi ikke visste da vi bestillte tur til Osaka denne gangen er at Finnair vanligvis streiker i april og desember. Og gjett hva som skjedde. Joda, de streiket. Denne gangen kabinpersonalet. De trenger vel litt mer flesk på beina, de er altfor sexy. Not.

Ikke for det, de har sikkert en god grunn til å streike. I allefall mener de det selv. Men dersom de missliker det sp sterkt, kan de ikke finne noe annet å gjøre? Må være en mengde andre jobber der ute som passer dem bedre. Sikkert en hel rekke toaletter som må vaskes også i Finland? Men jeg ser ut til å ha skrævet vekk fra målet. La meg skrive tilbake.

I korte ord, her er hva som skjedde.
Det var en mørk og stormfull aften...
Siden jeg har min trofaste iPad med meg over alt, kan jeg motta e-post også over alt. Og det tikket inn e e-post om at det var streik blant kabinpersonalet og at de beklaget dette så frykelig og alt det der, men at man kunne ringe et nummer om man ønsket å forskyve reisen, eller om man ønsket å få refundert den ubrukte delen av reisen.
Siden dette var i begynnelsen av reisen vår, tenkte vi ikke så mye over det. Returen var kanselert, men vi hadde et (tåpelig? naivt?) håp om at streiken skulle gå over før vi skulle tilbake.
Vel, en ulykke kommer sjelden aleine, som de sier, og for vår del ble min bedre halvdel sjuk, og det var umulig for oss å takke ja til erstatningsflyvingen vi ble tilbudt, som var på totalt 23 timer og 5 minutter (mot 13 timer og noen minutter) og som gikk via Hong Kong (fyllt med kinesere fulle av halsdemoner som på død og liv skal harkes ut) og Frankfurt. Etter mye om og men og en formue i telefoner fikk vi utsatt reisen til i dag, den 11.12 dhå 2010. Da må vel streiken være over, eller hva?
Vel, ja. Den sluttet i går (10.12), men hjalp det noe? Flyet ble kanselert, og vi fikk beskjed klokka 02:30 på natta via SMS. Normale mennesker sover på den tiden, og vi er forholdsvis normale.
Så klokka 5 på morgenen den 11. desember fikk vi vite at det ikke gikk noe fly den dagen. Og det ble å kaste seg over telefonen og prøve å redde situasjonen. Jobben venter ikke, og vi var allerede på tre dager med eksta "fri".
Vel, vi klarte å komme igjennom til Finnland på overraskende kort tid - bare tre runder med samme sang. Damen jeg snakket med var hyggelig nok, og hun klarte å booke oss på rekordtid om til en Lufthansa som gikk til Fankfurt for deretter å sende oss med SAS (grøss) videre til Oslo. Total ekstra reisetid omlag tre timer.
Alle medaljer har to sider, også denne. Ulempen er at vi må reise via Frankfurt, noe som gir lenger reisetid. Fordelen er at vi ikke reiser med Finnair. Lufthansa er støvelskaft over Finnair i kvalitet. Maten er noe bedre (du kan faktisk velge mellom to retter som ikke er overkokt og fortsatt frossen), setene er bedre, kabinpersonalet er bedre. I det heletatt, der Finnair har noe Aeroflotisk over seg er Lufthansa ordnung og service på tysk manér. Så får vi se hvor mye SAS klarer å føkke opp den siste delen av reisen. Kjenner jeg dem rett får de det helt sikker til, på en eller annen måte.

- Skrevet på Kansai International, Osaka og et sted over Russland using BlogPress from my iPad.
- Sendt en eller annen gang når vi er i Norge.