onsdag 24. september 2008

Boken jeg leser nå - Memory of Fire

Jeg leser ikke så veldig mye "High Fantasy" lenger - ikke at jeg har blitt lei av genren, men det er andre genrer som er vel så interessante, og horisonten bør utvides.
Robert Jordan er en jeg har lest mye av - men hvordan det går med Wheel Of Time nå når han er død (med én bok igjen) er ikke godt å si, og for å være ærlig begynte det å bli plagsomt repetitivt det han kom med, og karakterene begynte å bli parodier på seg selv.
Jeg har også lest en haug med andre forfattere, men en jeg ikke har lest noe av er Holly Lisle, en amerikansk forfatter. Og siden jeg har begynt på skrivekurset hennes (How To Think Sideways) tenkte jeg at jeg burde lese noe hun har skrevet som ikke er relatert til kunsten å skrive men faktisk det hun har skrevet for at andre skal bli underholdt.
Som tenkt så gjort...

Derfor kjøpte jeg tre boker i en trilogi kalt "The World Gates". Første boken er "Memory of Fire" og handler om to kvinner, to mennesker, som blir trukket inn i en annen virkelighet med magi, drager og monstre, og hvis skjebne blir felles ikke bare med hverandre, men også med resten av verden - både deres egen og den de har havnet i. Det er selvfølgelig intriger, svik, svikere, kjærlighet, hat, drap, sorg, gleder og nytelse. Har kommet bare knappe hundre sider pdd. grunnet at jeg for det meste leser på senga. Ja, jeg vet, det er en dårlig vane. I senga skal man gjøre to ting - sove og elske. Bøker skal man holde i stua. Men så var det dette med å legge seg ne'ppå med en god bok da...