fredag 19. september 2008

The Monkey's Raincoat - av Robert Crais

The Monkey's Raincoat er den første boken om Elvis Cole og hans partner Joe Pike. Det er også en av de første bøkene Robert Crais ga ut, og det merkes i begynnelsen av boken - det er litt nølende og famlende før historien tar over og jeg ble dratt inn i den. Det tok meg ikke mer enn 5-6 timer å lese den, men så leser jeg forholdsvis raskt, så det har ingenting med kvaliteten på boken å gjøre - bare hvor mye jeg satt med nesa mellom to permer.

Er den bra?

Svaret er ja. Det er en ekte Cole og Pike-roman. Den har alt det jeg forventet av en roman om Elvis og Joe: Humor, sex, action, tvister og handling. Ikke den beste - de kommer seinere når RC har funnet stemmen sin mer. Det virker til tider som om Elvis gjør endel ting fordi det forventes at han skal gjøre det, ikke fordi det har noe med historien å gjøre. En slags unnskyldning og en slagt 'fordi jeg skriver en hardkokt detektivroan må disse scenene være med'-følelse. Overser man dette, og at Joe Pike snakker mer enn han gjør i de senere bøkene, er det en bra bok. Gleder meg til å lese den seneste boken - Chasing Darkness når den kommer ut i Paperback.