tirsdag 16. september 2008

Scrivener

Scrivener fra Literature and Latte i England er en av etterhvert flere glimrende skriveprogrammer for Mac.

Gjesp, er kanskje første tanke. Hva skal jeg med et nytt skriveprogram når jeg har Word? Eller TextEdit. Eller...?

Dersom du skriver i lange blokker, liker å ha en masse referansefiler strødd omkring på harddisken, simpelthen elsker Word og all dens kraft og power og har mer enn nok harddiskplass er neppe Scrivener (eller dens artsfrender) valget for deg.

La meg først gi en kort forklaring på hva Scrivener ikke er. Det er ikke et sideombrekkingsprogram. Det er ikke et program som forsøker å gjøre en haug med ting og som har som høyeste ønske å være det eneste skriveprogrammet du noensinne kommer til å trenge. Det er ikke et program for 'reintekst' fantaster (Ulysses av Blu-Tech er bedre for dere - kommer tilbake med en kritikk av dette programmet ved en senere anledning). Det er ikke en database. Det er ikke et outline-program.

Så hva er Scrivener?
Det er et teksbehandlingsprogram med en tvist. Det er et program som er laget for dem som liker å skrive i ordnede, små bunker (eller lange om det er det som får båten din til å vugge), som liker å samle referanser og informasjon, som liker å ha orden på systemet. Det er en fullskjerms-editor, det er en outliner, en database, et skriveprogram for romaner, noveller, film-manus, akademiske dokumenter, esseyer, fakta, fiksjon, teater-manus, tegneseriemanus, biografier, historiske romaner, sci-fi, fantasy, krim, eller hva det nå er du skriver på.

Jeg bruker det til å skrive fra bunnen av, til å bryte opp filmmanus til scener for analyse (i forbindelse med min 'egentlige' jobb i Freax FX), til å samle skrivekurs (How to think sideways, for eksempel), holde årnings på noveller, esseys, romaner under utvikling, bøker om avstøpning og andre bøker i SPFX-sjangeren, eller hva det nå er jeg skriver på. Før Scrivener brukte jeg en hel haug med programmer, men i det siste bruker jeg stort sett to-tre programmer, hvorav Scrivener er det sentrale.

Det er vel verd å undersøke, og ta en titt på forumet også - det er svært så travelt og har mye fornuftig.

Er programmet perfekt? Selvsagt ikke. Ingen programmer er perfekte. Men det er nesten perfekt, og det beste jeg har vært borti til nå.