mandag 13. oktober 2008

Boken jeg leser nå - The Nightwatch

Vanligvis foretrekker jeg å lese en bok før jeg ser filmen. Jeg foretrekker  komme opp med mine egne bilder på det som skjer i historien, se mine egne bilder av karakterene, omgivelsene, luktene, etc. Så også denne gangen. Det å lese boka etter å ha sett filmen blir, for meg i allefall, (nesten) alltid en nedtur.

Jeg så filmen
The NightWatch for ganske lenge siden. Jeg må si jeg ble positivt overrasket - russisk film har for meg alltid vært 'finsk fjernsynsteater' på russisk - grått, trist, og tungt. Men jeg syntest det var noe som manglet - slutten på historien. Det var tydelig at dette var første film i en serie - og jeg forlot salen med ønske om litt mer.
Så da jeg fant bøkene hos
Outland tenkte jeg 'hvorfor ikke?' og kjøpte dem. Om jeg angrer? Må si at det vet jeg ikke enda. Jeg jobber meg gjennom første boken nå.

The Nightwatch er første boken i serien, og handler om Anton, en "Other", en som kan gli inn i den parallelle "Twillight", hvor vampyrer, varulver, magi og alt det andre eksisterer.

Jeg har lest litt på boka parallelt med Holly Lisles The World Gate-serien, og så langt har filmen vært svært så tro mot boka. Vi får se hvordan det utspinner seg videre, men det er en interessant verden og et spennende univers Lukyanenko spinner for oss.

Kommer tilbake med mer når jeg er ferdig med den...