lørdag 11. oktober 2008

Memory of Fire - av Holly Lisle

Det tok sin tid å komme igjennom denne boken. Ikke at det var en vanskelig bok - den var bare litt tungt skrevet og det tok sin tid før jeg fikk "feelingen" med den. Men når det er sagt var det en kort lang bok. Med andre ord - sidene gikk unna uten at det egentlig skjedde så mye, og det som skjedde var ganske mye.
Holly Lisle skifter mellom karakterene ganske så elegant, og du er inne i hodene til nesten alle sammen - både de gode og de kke så gode og de onde, samtidig som du aldri egentlig får vite alt om dem. Hun skriver forsåvidt godt, men hun har ikke den samme elegansen som f.eks. Stephen King. Nå skal det sies at jeg er en Stephen King-fan. Jeg tilstår det til og med og gleder meg til hver bok som kommer.
Det jeg prøver å si er at hun er det som i US of A kalles en mid-lister, med andre ord en type forfatter som er med på å fylle opp boklista, som kan leve av det om de holder ut, men som ikke har blitt mainstream. De har mange lesere, men mangler det lille som gjør at de topper lister og blir multimillionærer. Det er selvsagt ikke bare dyktighet som avgjør slikt - det er vel så mye flaks og hell, men jeg må innrømme at når jeg leser noen av disse midt-på-lista fortfatterene skjønner jeg hvorfor de er sånn midt på lista, så også Holly Lisle i denne boka.

Det tok lang tid før jeg ble sugd inn i den, som sagt, men den ble mer og mer spennende, og jeg har allerede begynt på toeren, The Wreck of Heaven. Vi får se om den blir lettere å komme igjennom.

Magien og verdensbyggingen er interessant i disse bøkene. Magien strømmer 'down world', noe som vil si at den strømmer nedover i verdenene. Og hva dette betyr er at det ikke bare er vår verden, men en rekke paralelle verdener, alle lenket sammen som perler på en snor, og om du beveger deg nedover perleraden får tu tilgang på magien som renner nedover, men om du beveger deg oppover minsker dine egenskaper, og du blir et spøkelse uten særlig materiell form.

For magien er i fare, vår verden og verdenen under oss er i fare. De gamle gudene har forlatt oss fordi vi er i ferd med å bli spist opp av drager. For det er det de blir, de som beveger seg nedover i systemet - de blir guder, og dragene kommer fra en verden langt over oss. Men, magien har sin pris. Dersom en bruker magien sin i en verden under seg trekker man energi fra en verden over (og sin egen verden). Dersom man bruker for mye magi kan man tømme sin egen verden for liv, og det som er igjen er en død verden. Dette er det som er i ferd med å skje i vår verden - den vil dø om ikke de to heltene, søstrene Lauren og Molly, klarer å kvitte seg med de gamle gudene som er i ferd med å sluke det vi kjenner og har kjært.

God lesing.