mandag 13. oktober 2008

NaNoWriMo 2008

Så er november snart her, og det 10ende NaNoWriMo står på startstreken, utålmodig etter å komme i gang.

Hva NaNoWriMo er?

Det er en skrivekonkurranse hvor målet er å skrive en roman på minimum 50.000 ord i løpet av 30 dager. Rask kalkulasjon tilsider at dette tilsvarer 1.666 ord om dagen. Noe som ikke er så mye, men det som gjør dette vanskelig er at du skal gjøre det HVER dag i 30 dager, ikke bare i korte sprinter i ny og ne. Det er en marathon mer enn en sprint - og i en marathon er det distansen som teller, ikke nødvendig vis farten underveis. Så lenge du kommer i mål innenfor fristen er spurter noe som ikke er å anbefale. Ikke at jeg fraråder spurter - men de bør ikke være normen. Slow and easy does it, som de sier.

Jeg skal i allefall gjøre mitt beste for å nå disse 50.000 ordene, dette Soria Moria bak de blånende fjelle. Veien er lang og fyllt med farer og ord, men utsikten kan vise seg å være fantastisk, og som de fleste andre turer vet jeg den er verd det når slottet endelig ligger foran meg, med portene åpne og kongen sjøl stående med en kopp frisk øl og en stol å slenge seg ned i mens beina masseres av prinsessen og dronningen.

Eller no' sånt...