onsdag 17. november 2010

The Beatles på iTunes.

En gang i tiden lagde fire unge menn fra Liverpool i England musikkhistorie. Det har vært mange som har påvirket populærmusikken, men svært få som 40 år etter at de ble oppløst fortsatt er på topp ti over solgte album.

Man kan si at det er patetisk - dersom gammal musikk holder seg så bra må dagens musikk være rimelig møkk (noe mye av den også er) eller så er det noe med at musikken de lagde er "evig" og svært vellaget.

Sjøl har jeg aldri egentlig vært så superhekta på The Beatles. De lager mye bra musikk, ja, men jeg har alltid syntes de var noe, hva skal man si, kjedelige. Har hørt det før og alt det der. De var hauger og fjell bedre enn The Rolling Stones, som jeg fortsatt ikke har spesielt sansen for.

Men så har årene gått, og jeg har kanskje blitt litt mer moden i musikksmaken. Eller kanskje jeg bare synes de gamle fortsatt er eldst, og at jeg har begynt å sette mer pris på musikk som faktisk spilles av levende mennesker.

Så selv om det kanskje ikke er så spennende at de har kommet digitalt på iTunes, synes jeg det er en god ting. Spre gleden til så mange som mulig!

Katalogen er ikke fulltallig, blant annet mangler endel mono-album, men stort sett kan du få fyllt kvoten din med The Beatles. En helt annen ting er om du heller vil ha noe fysisk å holde i og lese på. I så fall er kanskje Platekompaniet et bedre valg. Men om du ikke har The Beatles nesten samlede verker enda, du har en iPod/iPhone/iPad, og ikke ønsker å rippe en haug med CD'er for å få dem på ditt digitale leveringsmedia er dette svært gode nyheter.

Du kan endelig bli en av massen, en av alle dem andre som lytter til The Beatles og nyter det.

Så, løp og kjøp. Det er billigere enn CD/USB-pakken, og du kan få det nu istedet for å måtte handle i butikken til en langt dyrere pris.