lørdag 26. september 2009

Kaféer er bra kontorer

Fant denne i Aftenposten i dag - og den bekrefter det jeg alltid har visst - kaféer er ypperlige steder å skrive. I det heletatt - det beste stedet å skrive er vekk fra kontoret. Jeg har funnet ut at kreativ skriving er mer eller mindre umulig på kontoret. Jeg skjønner godt Hemingway og hans like som tilbrakte timer på kaféer over hele verden mens de skrev på de neste mesterverkene. Jeg skjønner også Roald Dahl som gikk ut i skuret sitt for å skrive sine mesterverk. Og jeg er helt med på den at for å skrive må i allefall jeg gjøre noe helt annet enn å sitte foran datamaskinen på kontoret med sitt ene ørlielle vindu hvor jeg skimter himmel og en bjørk. Nei, skulle ønske Starbucks kunne få ræva i gir og få opp en kafé her på Ås. Men i mellomtiden har jeg jo alltids Lesestedet som er et godt substitutt.

Vrait ån.