torsdag 17. september 2009

Uke 6

Tiden raser avgårde. Jorden spinner gjennom universet med en tankeknusende hastighet, og alt vi merker, vi små atomer i det store og det hele, er at solen kommer opp hver morgen og synker ned bak horisonten hver kveld. Hvor meningsløse vi egentlig er. Hvor ubetydelige i det store og det hele. Og vi tror vi er noe? Ha, ha, ha.

Hvorfor jeg snakker slikt høyfilosofisk kvasi-intelligent yabberwocky? Biologi 100, min venn. Om alle visste hva som faktisk foregår inni oss, inni (og utenpå) alt som omgir oss, ville vi vært noe mer ydmyke. "Jeg" eksisterer ikke. Den eneste dom kan snakke om "jeg" er bakterier og amøber. Alle flercellede organismer er "vi". Så "vi" er alt som teller. Og hadde vi visst hvor mye fascinerende ting vi har inne i oss, som utgjør "vi'et" ville vi trått noe varsommere på planeten tellus.

Nok om det. Var ikke meningen å minne deg på at du er ubetydelig. Selv om du er det. Sett i den store sammenhengen. Hva var det en eller annen statsmann sa? At 10 mennesker blir drept i en ulykke er en tragedie, men at 100000 dør er statistikk?

Ellers har dette vært en tung uke. Sliter med fokus. For mange distraksjoner, trur eg. Lider litt fra mitt liv som selvstendig, fri og frank. Nå er jeg nødt til å være en del av noe som ikke er rigid for en kort stund, men for lang tid av gangen. Er ikke sikker på hvor mye jeg faktisk trives med akkurat den greia.

Et lite bilde fra lesesalsplassen min illustrerer poenget - jeg er "på jobb" selv om jeg ikke har noen forelesninger - det må øve og leses og regnes for at jeg skal klare å komme meg igjennom dette her. Vil ikke kalle det et mareritt - det er heller en bøtte med kaldt vann i trynet; du våkner men er så desilusjonert og stedvill at det tar litt tid å få ræva i gir.




For de som lurer på hva det grønne tastaturet til venstre er, så kalles det en NEO, og er det jeg kaller en digital skrivemaskin. Lett, godt tastatur, 700 timer batteritid (!) og perfekt å dra med seg på tur.

Vel, vel. Tilbake til boka. Må lese litt om derivasjon før bedriftsøkonomisk analyse-oppgaver står for tur etterfulgt av kapittel 5 i biologi. Så er det helg.


-- Post On The go from my iPhone.